February 9, 2011

bye bye muar

7 febuari.

aku and family faka nak ke muar. kitorang betolak petang. family kak seha pon ikot. mula mula dah oke jalannye. lepastu ikot abg jafry, suami kak seha. tesesat sampai ke jalan ipoh... pusing semula. perot dah lapar gila. period pulak. senggugut lagi.. mmg seksa gila.. berhenti kat senawang, beli makanan alas perot. sebab anak kak seha dah lapar sangat. lepastu straight sampai melaka. then kitorang behenti makan kat restoran seafood dekat rumah kak seha. faka ajak gi klebang. tapi badan aku dah tak larat sangat. tukar baju lepastu teros tidor.

8 febuari.

aku bangun awal pagi. malam tak boleh tidor sangat sebab tak tutup lampu. nak gi tutup tapi malas dah nak bangun. bangun je makan mihun. lepastu baru betolak ke muar. singgah kat kesang laut dulu. beli ikan and sayur. lepastu teros gi umah.. nak ambik sume barang, bawak balik.

katak bawah lesung.

bila dah sampai, perot pon lapar sangat dah. semangat la memasak. tibe time nak tumbuk sambal belacan. semangat berkobar kobar neh nak tumbuk sambal. angkat je lesung batu, melompat lah sekor katak ni. aku pon ape lagi, melompat lah same. lesung batu dah begolek atas lantai. mujur tak pecah lantai. punye lah geli. aku melompat lompat kegelian sampai depan. yang lain pelik tengok aku. umi pulak ketawa je tengok aku melompat lompat sebab katak tu. last last, tak jadi aku nak tumbuk sambal belacan.



kenangan bersama sama.

banyak kenangan kat sane. macam macam kitorang buat besame. dengan yet sekali. sedih sangat bila teringat kat yet. lagi sedih bila anak anak sedare aku tanye mane yet. mengalir air mata aku. sedih gila. yet lah penyeri kitorang kat umah tu. bila dia maty mengejot, semua tak dapat terima.. terutama aku and faka. tapi kitorang kena terima jugak ape ape pon. lepastu kenangan aku dengan faka kat sane. banyak tempat pegi besame. tak penah jemu. seronok sangat rasanya bila merantau tempat orang same same. tak sabar rase nak kahwin cepat.

lepastu sampai masanya nak balik. semua barang dah bawak balik. sampai melaka dah nak malam. kitorang teros balik. matahari nampak cantik. ehem.. matahari dah mula terbenam dan meninggalkan cahaya jingga nya. bulan pula bergerak perlahan lahan untuk menapakkan dirinya di dada langit. cewah!! boleh le jadi sasterawan agaknye.. hukhuk..

sedih and sayu je rase bila nak balik. tak sempat nak tengok tengok bandar muar. sedih sangat rasenye bila nak keluar dari muar. lepas ni entah ade ke lagi rezeki sampai ke muar. entah ke mane lagi kitorang akan merantau nanty.. moga moga murah rezeki, dapat tempat dekat dekat. aminn.

No comments:

Post a Comment