April 15, 2012

married life

assalamualaikum..waalaikumsalam

hai

hello

sawadee

konichiwa




i am so busy after i am married.

nampak? kehidupan lepas kahwin dengan kehidupan bujang, sangat BERBEZA ! lepas kahwin, semua kita kena buat sendiri. basuh kain sendiri, masak sendiri, kemas rumah sendiri, cuci bilik air sendiri, buat sarapan sendiri. kalau dulu basuh kain boleh mintak abah yang letak dalam mesin. kalau masak, tunggu mak pun takpe bila dah penat. kemas rumah, boleh bebel kat adik adik sebab tak kemaskan. cuci bilik air, haram nak buat. sarapan lagi la haram aku nak buat dulu. makan kat luar je.

tapi sekarang, penat mana pun kita lepas balik kerja, letih ke, busy ke kat tempat kerja. demam ke, senggugut ke, semua tu kite yang buat. tanggungjawab makin bertimbun. family tak boleh dilupakan. tambah pulak family mentua yang kena jaga hati.

dugaan makin banyak. duit makin lama makin sempit. susah senang terpaksa harungi berdua je.tak boleh mintak tolong orang, mak bapak. malu la. macam macam nak kena beli, nak bagi selesa rumah ni. bil macam macam sampai kat rumah. masa tu, kita nak menangis tengok duit gaji tiap tiap bulan.

tapi, semua tu kena tempuh dengan tabah. sentiasa bersabar dengan pasangan. darah muda ni panas. jadi kena banyak berfikir sebelum nak cakap apa apa. kena buat semua benda dengan teliti. nak mengamuk pun kena bertempat. alhamdulillah, semuanya akan okay. bila dah kahwin, semua parut panau, rahsia gelap pasangan dapat tau. kalau dulu,

aku tak kisah kau macam mana, fizikal kau cemane pun aku tak kisah la. aku terima kau seadanya.

dan lepas kahwin, benda yang tak penah tau pun jadi tau. so terima lah seadanya.
dan alhamdulillah, semua cacat cela aku, dia terima seadanya. tak pernah sekali pun dia pertikai.

aku pun terima dia seadanya. segala kelemahan dia aku simpan elok elok, aku jaga dia. mana yang dia tak suka, aku tak nak buat, mana yang dia suruh insyaallah aku buat elok elok..

nasihat kepada pasangan yang nak berkahwin, 

1. sebelum kahwin, berterus terang semuanya pada pasangan. so nanti dia takde la terkejut. sama ada tak reti masak ke, alergik sabun basuh ke, tak reti buat teh ke, bagi tau. it matters! 
2. kena ada simpanan dalam akaun untuk waktu waktu gawat. jangan nanti sampai tak makan nasi. 
3. jangan membeli ikut nafsu. beli benda yang penting macam peti ais and mesin basuh. dapur jangan lupa pulak. takkan tak masak. tv LCD, katil, tilam empuk, sofa kulit, set meja makan, tu semua nafsu je. beli perlahan lahan kalau nak sangat. 
4. jangan cakap ikut suka je. jangan sentuh hal mak bapak pasangan. nak makan pelempang boleh la. jangan mengata mak bapak, benda boleh terbalik. nanti jadi kat diri sendiri. 
5. sentiasa kena kemas dan wangi. baru suami sentiasa sayang.
6. kalau suami baru balik kerja, jangan terus terjah tanya macam macam. senyum dulu, pahala tu senyum kat suami, bagi dia mandi, makan minum dulu. kalau tengok mood dia baik, boleh gurau gurau, baru lah tanya ape yang nak di tanya.

tu je kot yang nak di pesan. ni petua la. nak kata aku ni hebat sangat jaga laki, tak jugak. ada jugak buat silap. tapi dari kesilapan lah kita belajar. so pesan memesan ni, tanggungjawab bersama kan. :)

so, wish me luck in my life eith my husband. kepada semua orang yang pernah mengenali kami, yang pernah menjadi insan istimewa kepada kami mase bujang bujang dulu pun wish us luck okay.

kepada orang yang pernah buat kami sakit hati, kami maafkan semua. tak simpan apa apa dendam dalam hati. tak rasa nak balas ape ape pun kat korang. :)

so that's all from me.

with love ;
Nurfaraheeza & Ahmad Dil Fakar. 

No comments:

Post a Comment