June 17, 2011

dunia

pagi tadi saje lambat lambat ke pejabat. takde mood rase nak ke pejabat. entah kenape. termenung dulu depan pintu. lepastu saya nampak sorang nenek cina. dia dah tua sangat. masa saya mula mula pindah kat kawasan perumahan tu 11 tahun dulu, dia dah tua. sekarang, you can imagine dia tua camne. pagi pagi dia berjalan sorang sorang. ke hulu ke hilir depan rumah. bersenam. mase saya at luar tengah panaskan motor, dia lalu lagi. tersengih kat saya. saya just senyum. dia nampak gagah. tapi dah nampak terketar ketar kaki dia mase berjalan. sedih sangat tengok dia.

satu perkara yang baru hari ni saya perasan. anak dia yang duduk dengan dia dulu, dah takde. saya taktau bila anak dia takde, tapi baru hari ni saya perasan. kesian sangat kat dia. tapi yang selalu saya tengok, jiran nenek tu selalu hantar makanan untuk dia. yang geli hati sangat tengok gelagat jiran tu panggil nenek tu berkali kali. sampai menjerit pon ade kadang kadang. sebab nenek tu dah tak dengar ape orang cakap. kesian.

entah kenape, ade golongan manusia, tak kire lah bangsa ape sekali pon, sanggup tinggal ibu atau ayah yang dah terketar ketar sorang sorang. padahal tak kerja pon. cuma setakat meniaga atau menjual saje. pelik. dulu dulu, mak bapak tak sanggup nak tinggalkan anak anak walaupun anak tu sihat dan gagah. tapi mane pegi perasaan perikemanusiaan dalam hati tu. sedih betul bila memikirkan.

No comments:

Post a Comment