April 22, 2010

masa semakin hampir.

masa yang saya maksudkan itu adalah masa yang dijanjikan oleh Allah s.w.t -- hari akhirat. apa yang saya akan tulis ni nanti, saya baca dalam majalah Mingguan Wanita. article - pendam rasa adik beradik kuarang ajar. tak payah la saya ceritakan tentang article tersebut kerana ia agak umum. apa yang ingin saya kongsikan, mungkin tak ramai remaja sekarang yang tahu mengenai tanda tanda akhir zaman.

Allah telah menyebut dalam al-Quran 1400 tahun yang lalu bahawa antara tanda tanda kiamat semakin hampir adalah apabila :

1. wanita terlalu ramai melebihi lelaki :
- zaman sekarang, memang perempuan lebih ramai berbanding lelaki. pergi la kemane mane pon, dalam pejabat, dalam sekolah, dalam syarikat, dalam mall, kita akan nampak yang perempuan lebih ramai.


2. banyaknya bangunan pencakar langit :
- sekarang negara di dunia semakin maju. semuanya berlumba lumba membina bangunan yang tinggi, cantik dan megah. tak perlu saya beri contoh yang jauh, yang dekat pon ada. contohnya, Kuala Lumpur yang kita banggakan. semakin lama semakin sesak dengan bangunan. semuanya tinggi bagai nak cecah langit. tidakkah anda perasan?

3. artis dan hiburan disanjung tinggi :
memang benar. akademi fantasia, mentor, malaysian idol, bintang kecil dan banyak lagi. semuanya disanjung tinggi. sedangkan semua tu semua mengarut dan merepek. tapi masyarakat sekarang terlalu agungkan bahan hiburan. entah apa nak jadi.

4. zina berleluasa dan anak luar nikah lahir begitu ramai :
ini yang paling jelas dan nyata depan mata kita sekarang. ramai yang ditangkap sewaktu berzina. kalau tak kena tangkap, anaknya pula yang jadi mangsa. bukan sedikit, tapi dah beratus ratus bayi luar nikah yang lahir. itu yang kita tahu. yang kita tak tahu? yang tak disiarkan dalam media? anak luar nikah yang dibela dan dibesarkan tanpa ikatan perkahwinan yang sah? apa jadi? wallahualam.

banyak lagi sebenarnya tanda tanda, tapi cukuplah setakat ini dulu. banyak lagi sebenarnya yang tejadi depan mata. yang tejadi pada alam sekitar kita, pada manusia sendiri. tapi kita tak sedar dan tak takut. wallahualam.

No comments:

Post a Comment